Wikipedia

Rezultatele căutării

miercuri, 3 februarie 2021

 

Religiile africane tradiționale

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Salt la navigareSalt la căutare
Ceremonia locală din Africa în Benin cu un zangbeto .

Cele mai religiile tradiționale africane sau credințele și practicile oamenilor din Africa tradiționale sunt un set de credințe foarte diverse , care include diverse religii etnice . [1] În general, aceste tradiții sunt mai degrabă orale decât scripturale și transmise de la o generație la alta prin povești populare, cântece și festivaluri, [2] [3] includ credința într-o cantitate de zei superiori și inferiori, inclusiv uneori un creator suprem sau forța, credința în spirite, venerația morților , utilizarea magiei și a medicinei tradiționale africane . Majoritatea religiilor pot fi descrise ca animiste [4][5] cu diverseaspecte politeiste și panteiste . [6] [1] Rolul umanității este în general văzut ca unul de armonizare a naturii cu supranaturalul. [1] [7]

Răspândire editați ]

Un medic Igbo de la începutul secolului al XX-lea în Nigeria , Africa de Vest

Adepții religiilor tradiționale din Africa subsahariană sunt distribuite în 43 de țări și sunt estimate la peste 100 de milioane. [8] [9]

Deși majoritatea africanilor de astăzi sunt adepți ai creștinismului sau islamului , oamenii africani combină deseori practica credinței lor tradiționale cu practica religiilor abrahamice. [10] [11] [12] [13] [14] Cele două religii abrahamice sunt răspândite în toată Africa, deși concentrate în principal în zone diferite. Au înlocuit religiile indigene africane, dar sunt adesea adaptate contextelor culturale africane și sistemelor de credință. [15]

Adepții religiilor tradiționale africane se găsesc și în întreaga lume. În ultima perioadă, religiile tradiționale, cum ar fi religia yoruba , sunt în creștere. Religia yoruba își găsește rădăcini în Insulele Caraibelor și în porțiuni din America Centrală și de Sud. În Statele Unite, Vudon este mai predominant în statele de-a lungul Golfului Mexic. [16]

Noțiuni de bază editați ]

Animismul construiește conceptul de bază al religiilor tradiționale africane, acesta include venerarea zeităților tutelare , închinarea la natură , închinarea strămoșilor și credința într-o viață de apoi . În timp ce unele religii au adoptat o viziune panteistă asupra lumii, majoritatea urmează un sistem politeist cu diverși zei, spirite și alte ființe supranaturale . [17] Religiile africane tradiționale au, de asemenea, elemente de fetișism , șamanism și venerație a relicvelor . [18]

Religiile africane tradiționale pot fi împărțite în grupuri culturale lingvistice, cu teme comune. Dintre vorbitorii Niger-Congo este credința într-un Dumnezeu creator, forță sau zeitate superioară, care este considerată de unii ca fiind o caracteristică larg răspândită și veche a culturilor Niger-Congo, [19] [20] [21] împreună cu alte zeități mai specializate, spirite strămoșești, spirite teritoriale și ființe, precum și răul cauzat de rea-voință umană și neglijarea spiritelor strămoșești și preoții spiritelor teritoriale. [21] [22] Noile religii mondiale, cum ar fi Santería , Vodun și Candomblé , ar fi derivate din această lume. Printre nilo-saharienivorbitorii este credința în Divinitate; răul este cauzat de judecata divină și de răzbunare; profeții ca intermediari între Divinitate și om. Printre vorbitorii afro-asiatici se numără henoteismul , credința în proprii zei, dar acceptarea existenței altor zei; răul aici este cauzat de spirite răutăcioase. Religia semitică abrahamică a iudaismului este comparabilă cu cea din urmă viziune asupra lumii. [23] [24] [20] San religia este, în general, non-teistică, dar este o credință într-un Duh sau Puterea existenței care poate fi atinsă într-un dans de transă; vindecători de transă. [25]

Unii cercetători, inclusiv etnolingvistul istoric Christopher Ehret , sugerează că anumite concepte monoteiste, precum credința într-un zeu creator sau forță (alături de alți zei, zeități și spirite) sunt străvechi și indigene în rândul popoarelor din familia etnolingvistică Niger-Congo (de mare parte din Africa de Vest și Africa Centrală) și datează de la începutul istoriei lor, într-o formă substanțial diferită de monoteismul găsit în religiile abrahamice. Religia tradițională Niger-Congo a inclus și elemente politeiste și animiste. [26] [20] [21] [27]

Medicina tradițională africană este, de asemenea, direct legată de religiile africane tradiționale. Potrivit lui Clemmont E. Vontress, diferitele tradiții religioase din Africa sunt unite de un animism de bază. Potrivit lui, credința în spirite și strămoși este cel mai important element al religiilor africane. Zeii au fost creați de sine sau au evoluat din spirite sau strămoși care au fost venerați de oameni. El observă, de asemenea, că majoritatea religiilor populare africane moderne au fost puternic influențate de religiile non-africane, în principal creștinismul și islamul și, prin urmare, pot diferi de formele antice. [28]

Profesor nigerian american de religii indigene africane la Universitatea Harvard , Jacob Olupona a rezumat numeroasele religii tradiționale africane ca tradiții religioase animiste complexe și credințe ale poporului african înainte de „colonizarea” creștină și islamică a Africii. Venerarea strămoșilor a jucat întotdeauna un rol „semnificativ” în culturile africane tradiționale și poate fi considerată ca fiind centrală pentru viziunea asupra lumii africane. Strămoșii (fantome / spirite ancestrale) sunt o parte integrantă a realității. Se crede că strămoșii locuiesc într-un tărâm ancestral (lumea spiritelor), în timp ce unii cred că strămoșii au devenit egali în putere cu zeitățile. [29]

Linia definitorie dintre zeități și strămoși este adesea contestată, dar, în general, se crede că strămoșii ocupă un nivel de existență mai ridicat decât ființele umane vii și se crede că pot acorda binecuvântări sau boli descendenților lor vii. Strămoșii pot oferi sfaturi și pot oferi noroc și onoare persoanelor aflate în întreținerea lor, dar pot face și cereri, cum ar fi insistarea ca altarele lor să fie întreținute și propice în mod corespunzător. O credință în strămoși mărturisește, de asemenea, natura incluzivă a spiritualității tradiționale africane, afirmând că descendenții decedați încă joacă un rol în viața descendenților lor vii.

Olupona respinge definiția occidentală / islamică a monoteismului sau a politeismului și spune că astfel de concepte nu ar putea reflecta tradițiile africane complexe și sunt simpliste. În timp ce unele tradiții au o ființă supremă (alături de alte zeități), altele nu. Monoteismul nu reflectă multiplele moduri în care spiritualitatea tradițională africană a conceput zeități, zei și ființe spirituale. El rezumă că religiile africane tradiționale nu sunt doar religii, ci o viziune asupra lumii, un mod de viață. [30]

Ceremonii editați ]

Practicile religioase din vestul și centrul Africii se manifestă, în general, în ceremonii comunale sau în rituri divinatorii în care membrii comunității, depășiți cu forța (sau ashe , nyama etc.), sunt entuziasmați până la punctul de a intra în transă meditativă ca răspuns la ritmic sau conducând tobe sau cântând. O ceremonie religioasă practicată în Gabon și Camerun este Okuyi , practicată de mai mulți bantugrupuri etnice. În această stare, în funcție de regiune, tambur sau ritmuri instrumentale jucate de muzicieni respectați (fiecare dintre aceștia fiind unic pentru o anumită zeitate sau strămoș), participanții întruchipează o zeitate sau strămoș, energie sau stare de spirit prin efectuarea de mișcări sau dansuri rituale distincte care le sporesc și mai mult conștiința ridicată. [31]

Atunci când această stare asemănătoare transei este asistată și înțeleasă, adepții sunt la curent cu un mod de a contempla întruparea pură sau simbolică a unei anumite mentalități sau cadru de referință. Aceasta construiește abilități de separare a sentimentelor provocate de această mentalitate de manifestările lor situaționale din viața de zi cu zi. O astfel de separare și contemplare ulterioară a naturii și a surselor de energie pură sau a sentimentelor servește pentru a ajuta participanții să le gestioneze și să le accepte atunci când apar în contexte lumești. Acest lucru facilitează un mai bun control și transformare a acestor energii în comportament, gândire și vorbire pozitive, adecvate din punct de vedere cultural. De asemenea, această practică poate da naștere și celor din aceste transe care rostesc cuvinte care, atunci când sunt interpretate de un inițiat sau ghicitor educat cultural,[32]

Spirite editați ]

Adepții religiilor tradiționale africane se roagă la diferite spirite, precum și la strămoșii lor. [33] Aceasta include, de asemenea, natura, spiritele elementare și animale. Diferența dintre spiritele puternice și zei este adesea minimă. Majoritatea societăților africane cred în mai mulți „zei înalți” și într-o cantitate mare de zei și spirite inferioare. Există, de asemenea, religii cu o singură ființă supremă ( Chukwu , Nyame , Olodumare , Ngai , Roog etc.). [34] Unii recunosc un zeu dual și o zeiță, cum ar fi Mawu-Lisa . [35]

Religiile tradiționale africane cred în general într-o viață de apoi , una sau mai multe lumi spirituale , iar închinarea strămoșilor este un concept de bază important în majoritatea religiilor africane. Unele religii africane au adoptat puncte de vedere diferite prin influența islamului sau chiar a hinduismului. [36]

Practici și ritualuri editați ]

Măști Bakongo de la Kongo Central

Există mai multe asemănări decât diferențe în toate religiile africane tradiționale. [37] Zeitățile și spiritele sunt onorate prin jertfă sau sacrificiu (de animale , legume, mâncare gătită, flori, pietre semiprețioase și metale prețioase). Voința zeilor sau a spiritelor este căutată de credincios și prin consultarea divinităților sau a divinației . [38] Religiile tradiționale africane îmbrățișează fenomene naturale - reflux și mare, lună în creștere și în scădere, ploaie și secetă - și modelul ritmic al agriculturii. Potrivit lui Gottlieb și Mbiti:

Mediul și natura sunt infuzate în fiecare aspect al religiilor și culturii africane tradiționale. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că cosmologia și credințele sunt legate între ele de fenomenele naturale și de mediu. Toate aspectele vremii, tunetelor, fulgerelor, ploii, zilei, lunii, soarelui, stelelor și așa mai departe pot deveni supuse controlului prin cosmologia oamenilor africani. Fenomenele naturale sunt responsabile pentru asigurarea oamenilor cu nevoile lor zilnice. [39]

De exemplu, în religia Serer , una dintre cele mai sacre stele din cosmos se numește Yoonir ( Steaua lui Sirius ). [40] Cu o lungă tradiție agricolă, marii preoți și preotese Serer ( Saltigue ) țin predici anuale la Ceremonia Xooy (ceremonia de ghicire) din Fatick înainte de faza lui Yoonir, pentru a prezice lunile de iarnă și pentru a permite fermierilor să înceapă să planteze. [41]

Vindecătorii tradiționali sunt obișnuiți în majoritatea zonelor, iar practicile lor includ un element religios în grade diferite.

Divinație editați ]

La începutul secolului 20 yoruba divinație bord

Întrucât Africa este un continent mare, cu multe grupuri etnice și culturi, nu există o singură tehnică de aruncare a ghicirii. Practica turnării poate fi făcută cu obiecte mici, cum ar fi oase, cochilii de cowrie, pietre, benzi de piele sau bucăți plate de lemn.

Vindecător tradițional din Africa de Sud care efectuează o ghicire citind oasele

Unele piese sunt realizate folosind plăci de divinație sacră făcute din lemn sau executate pe sol (adesea în cerc).

În societățile tradiționale africane, mulți oameni caută ghicitori în mod regulat. În general, nu există interdicții împotriva practicii. Divinatorii (cunoscuți și sub numele de preot) sunt, de asemenea, căutați pentru înțelepciunea lor ca consilieri în viață și pentru cunoștințele lor despre medicina pe bază de plante.

Virtutea și viciul editați ]

Virtutea în religia tradițională africană este adesea legată de îndeplinirea obligațiilor legate de aspectul comunitar al vieții. Exemplele includ comportamente sociale, cum ar fi respectul pentru părinți și bătrâni, creșterea adecvată a copiilor, oferirea ospitalității și a fi onest, de încredere și curajos.

În unele religii africane tradiționale, moralitatea este asociată cu ascultarea sau neascultarea față de Dumnezeu cu privire la modul în care trăiește o persoană sau o comunitate. Pentru Kikuyu , potrivit creatorului lor suprem primar Ngai , acționând prin zeitățile mai mici, se crede că vorbește și este capabil să îndrume persoana virtuoasă ca conștiință.

În multe cazuri, africani care s-au convertit la alte religii și-au păstrat încă obiceiurile și practicile tradiționale, combinându-le într-un mod sincretic . [42]

Locuri sacre editați ]

Unele locații sacre sau sfinte pentru religiile tradiționale includ Nri-Igbo , Point of Sangomar , Yaboyabo , Fatick , Ife , Oyo , Dahomey , Benin City , Ouidah , Nsukka , Kanem-Bornu , Igbo- Ukwu și Tulwap Kipsigis, printre altele.

Persecuția religioasă editați ]

Tradiții după regiune editați ]

Această listă este limitată la câteva tradiții bine cunoscute.

Africa Centrală editați ]

Africa de Est editați ]

Cornul Africii editați ]

Africa de Sud editați ]

Africa de Vest editați ]

Africa de Nord editați ]

Diaspora africană editați ]


Note editați ]

  1. Salt la:c Enciclopedia religiei africane (Înțelept, 2009)Molefi Kete Asante
  2. ^ Juergensmeyer, Mark (2006). Manualul Oxford al religiilor globaleISBN  0-19-513798-1 .
  3. ^ S. Mbiti, John (1991). Introducere în religia africană. ISBN 0-435-94002-3 . 
  4. ^ Kimmerle, Heinz (2006-04-11). „Lumea spiritelor și respectul pentru natură: spre o nouă apreciere a animismului” . Revista pentru cercetări transdisciplinare din Africa de Sud . 2 (2): 15. doi : 10.4102 / td.v2i2.277 . ISSN 2415-2005 . 
  5. ^ Vontress, Clemmont E. (2005), "Animism: Foundation of Traditional Healing in Sub-Saharan Africa" , Integrating Traditional Healing Practices into Counseling and Psychotherapy , SAGE Publications, Inc., pp. 124-137, doi : 10.4135 / 9781452231648 , ISBN 9780761930471, recuperat 31-10-2019
  6. ^ An African Story BBC Arhivat 2 noiembrie 2015, la Wayback Machine . 
  7. ^ Ce este religia? O înțelegere africană Arhivat 21 mai 2016 la Wayback Machine.
  8. ^ Cartea anului Britannica (2003), Encyclopædia Britannica (2003)ISBN 978-0-85229-956-2 p.306Conform Encyclopædia Britannica , la mijlocul anului 2002, erau 480.453.000 de creștini, 329.869.000 de musulmani și 98.734.000 de oameni care practicau religiile tradiționale în Africa. Ian S. Markham, A World Religions Reader (1996) Cambridge, MA: Blackwell Publishers Arhivat4 martie 2016, la Wayback Machine 
    este citat de Universitatea Morehouse ca oferind cifra de la mijlocul anilor 1990 a 278.250.800 musulmani în Africa, dar totuși 40,8% din total. Aceste numere sunt estimări și rămân o chestiune de presupuneri (vezi Amadu Jacky Kaba). Răspândirea creștinismului și a islamului în Africa: un studiu și o analiză a numărului și procentelor creștinilor, musulmanilor și celor care practică religii indigene. The Western Journal of Black Studies , Vol. 29, Numărul 2, (iunie 2005), discută estimările diferitelor almanahuri și enciclopedii, plasând estimarea Britannica drept cea mai convenită figură. Observă figura prezentată la World Christian Encyclopedia , rezumată aici Arhivat 5 martie 2016, la Wayback Machine, ca fiind un outlier. În ceea ce privește ratele de creștere, Islamul și creștinismul penticostal sunt cele mai mari, a se vedea: Lista: Cele mai rapide religii din lume , politica externă, mai 2007.
  9. ^ Lugira, Aloysius M., African Traditional Religions (New York: Chelsea House, 2009), p. 36 [în] Varghese, Roy Abraham, Christ Connection: How the World Religions Prepared the Way for the Phenomenon of Jesus , Paraclete Press (2011), p. 1935, ISBN 9781557258397 [1] (Accesat la 24 martie 2019) 
  10. ^ Mbiti, John S (1992). Introducere în religia africană . ISBN 9780435940027.Când africanii sunt convertiți în alte religii, adesea își amestecă religia tradițională cu cea la care sunt convertiți. În acest fel, ei nu pierd ceva valoros, ci câștigă ceva din ambele obiceiuri religioase
  11. ^ Riggs, Thomas (2006). Worldmark Encyclopedia of Religious Practices: Religions and confessions . p. 1. ISBN 9780787666125.Deși o mare parte din africani au convertit la islam un creștinism, aceste două religii mondiale au fost asimilate culturii africane, iar mulți creștini africani și musulmani mențin credințe spirituale tradiționale
  12. ^ Gottlieb, Roger S (09.11.2006). Manualul Oxford de religie și ecologie . ISBN 9780195178722.Chiar și în religiile adoptate ale islamului și creștinismului, care la suprafață par să fi convertit milioane de africani din religiile lor tradiționale, multe aspecte ale religiilor tradiționale sunt încă manifeste
  13. "Studiul SUA pune în lumină amestecul religios unic al Africii" . AFP.Nu pare a fi nici unul, fie pentru mulți oameni. Se pot descrie în primul rând drept musulmani sau creștini și continuă să practice multe dintre tradițiile caracteristice religiei tradiționale africane ", a declarat pentru AFP Luis Lugo, directorul executiv al Pew Forum.
  14. ^ Quainoo, Samuel Ebow (01-01-2002). În tranziții și consolidarea democrației în Africa . ISBN 9781586840402.Chiar dacă cele două religii sunt monoteiste, majoritatea creștinilor și musulmanilor africani se convertesc la ele și încă păstrează unele aspecte ale religiilor lor tradiționale
  15. ^ Encyclopædia Britannica. Cartea anului Britannica 2003. Encyclopædia Britannica, (2003) ISBN 9780852299562 p.306. Potrivit Encyclopædia Britannica, la mijlocul anului 2002, existau 376.453.000 de creștini, 329.869.000 de musulmani și 98.734.000 de oameni care practicau religii tradiționale în Africa. Ian S. Markham, (A World Religions Reader. Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publishers, 1996.) este citat de Universitatea Morehouse ca oferind cifra de la mijlocul anilor 1990 a 278.250.800 musulmani în Africa, dar totuși 40,8% din total. Aceste numere sunt estimări și rămân o chestiune de presupuneri. Vezi Amadu Jacky Kaba. Răspândirea creștinismului și a islamului în Africa: un studiu și o analiză a numărului și procentelor creștinilor, musulmanilor și celor care practică religii indigene. The Western Journal of Black Studies, Vol. 29, Numărul 2, iunie 2005. Discută estimările diferitelor almanahuri și enciclopedii, plasând estimarea Britannica drept cea mai convenită cifră. Remarcă figura prezentată la World Christian Encyclopedia, rezumată aici , ca fiind un aspect anormal. The World Book Encyclopediaa estimat că în 2002 creștinii formau 40% din populația continentului, musulmanii formând 45%. De asemenea, în 2002 s-a estimat că creștinii formează 45% din populația Africii, musulmanii formând 40,6%.
  16. „Religia antică africană găsește rădăcini în America” . NPR.org Adus 27.11.2020 .
  17. ^ Kimmerle, Heinz (2006-04-11). „Lumea spiritelor și respectul pentru natură: spre o nouă apreciere a animismului” . Revista pentru cercetări transdisciplinare din Africa de Sud . 2 (2): 15. doi : 10.4102 / td.v2i2.277 . ISSN 2415-2005 . 
  18. ^ Asukwo (2013). „Nevoia de a re-conceptualiza religia tradițională africană” .
  19. Civilizațiile din Africa: o istorie până la 1800 , de Christopher Ehret, James Currey, 2002
  20. Salt la:c Ehret, Christopher (noiembrie 2004). „O conversație cu Christopher Ehret”World History Connected(Interviu). Intervievat de Laichas, TomAccesat la 30 mai 2020.(Citat cu data furnizată aici )
  21. Salt la:c Okwu AS (1979). „Viața, moartea, reîncarnarea și vindecarea tradițională în Africa”. Emisiune: Un jurnal de opinie9(3): 19–24. doi:10.2307 / 1166258JSTOR1166258. 
  22. ^ Stanton, Andrea L. (2012). Sociologia culturală din Orientul Mijlociu, Asia și Africa: o enciclopedie . SALVIE. ISBN 9781412981767.
  23. ^ Baldick, Julian (1997). Dumnezeu negru: rădăcinile afroaziatice ale religiilor evreiești, creștine și musulmane . Syracuse University Press: ISBN 0-8156-0522-6 
  24. Civilizațiile din Africa: o istorie până la 1800 , de Christopher Ehret, James Currey, 2002
  25. ^ Christopher Ehret , (2002). Civilizațiile din Africa. Charlottesville: Universitatea din Virginia, pp. 102-03, ISBN 0-8139-2085-X . 
  26. Civilizațiile din Africa: o istorie până la 1800 , de Christopher Ehret, James Currey, 2002
  27. ^ Stanton, Andrea L. (2012). Sociologia culturală din Orientul Mijlociu, Asia și Africa: o enciclopedie . SALVIE. ISBN 9781412981767.
  28. ^ Vontress, Clemmont E. (2005), "Animism: Foundation of Traditional Healing in Sub-Saharan Africa" , Integrating Traditional Healing Practices into Counseling and Psychotherapy , SAGE Publications, Inc., pp. 124-137, doi : 10.4135 / 9781452231648 , ISBN 9780761930471, recuperat 31-10-2019
  29. „Spiritualitatea Africii” . Harvard Gazette . 06-10-2015 Accesat la 30.11.2020 .
  30. „Spiritualitatea Africii” . Harvard Gazette . 06-10-2015 Accesat la 30.11.2020 .
  31. ^ Karade, B. The Handbook of Yoruba Religious Concepts , paginile 39–46. Samuel Weiser Inc, 1994
  32. ^ Annemarie De Waal Malefijt (1968) Religion and Culture: an Introduction to Anthropology of Religion , p. 220–249, Macmillan
  33. „Spiritualitatea Africii” . Harvard Gazette . 06-10-2015 Adus 31-10-2019 .
  34. ^ Willie F. Page (2001) Enciclopedia istoriei și culturii africane , volumul 1, p. 55. Publicat de Facts on File, ISBN 0-8160-4472-4 
  35. ^ Peter C. Rogers (2009) Ultimate Truth , Cartea 1, p100. Publicat de AuthorHouse, ISBN 1-4389-7968-1 
  36. ^ Parrinder, EG (1959). „Islamul și religia indigenă din Africa de Vest”. Numen . 6 (2): 130-141. doi : 10.2307 / 3269310 . ISSN 0029-5973 . JSTOR 3269310 .  
  37. ^ John S. Mbiti (1990) African Religions & Philosophy Ediția a II-a, p 100–101, Heinemann, ISBN 0-435-89591-5 
  38. ^ John S. Mbiti (1992) Introducere în religia africană Ediția a II-a, p. 68, publicat de editori din Africa de Est ISBN 9966-46-928-1 
  39. ^ Roger S. Gottlieb (2006) The Oxford Handbook of Religion and Ecology , p. 261, Oxford Handbooks Online ISBN 0-19-517872-6 
  40. ^ Henry Gravrand (1990) La Civilization Sereer Pangool , PP 21, 152, publicat de Les Nouvelles Editions Africaines du Sénégal, ISBN 2-7236-1055-1 
  41. ^ Simone Kalis (1997) Médecine Traditionnelle, Religion et Divination Chez les Seereer Siin du Sénégal: La Coonaissance de la Nuit , L'Harmattan, ISBN 2-7384-5196-9 
  42. ^ Rezolvarea conflictelor predominante dintre creștinism și religia tradițională africană (igbo) prin inculturație , de Edwin Anaegboka Udoye

Referințe editați ]

Lecturi suplimentare editați ]

  • Encyclopedia of African Religion, - Molefi Asante , Sage Publications, 2009 ISBN 1412936365 
  • Abimbola, Wade (ed. Și trad., 1977). Ifa Divination Poetry NOK, New York).
  • Baldick, Julian (1997). Dumnezeu negru: rădăcinile afroaziatice ale religiilor evreiești, creștine și musulmane . Syracuse University Press: ISBN 0-8156-0522-6 
  • Barnes, Sandra. Africa's Ogun: Old World and New (Bloomington: Indiana University Press, 1989).
  • Beier, Ulli , ed. Originile vieții și morții: miturile creației africane (Londra: Heinemann, 1966).
  • Bowen, PG (1970). Zicerile Celui Antic - Înțelepciunea din Africa Antică . Editura Teosofică, SUA
  • Chidester, David. „Religions of South Africa” pp. 17–19
  • Cole, Herbert Mbari. Art and Life among the Owerri Igbo (Bloomington: Indiana University press, 1982).
  • Danquah, JB , The Akan Doctrine of God: A Fragment of Gold Coast Ethics and Religion , ediția a doua (Londra: Cass, 1968).
  • Einstein, Carl . Legendele africane , prima ediție în limba engleză, Pandavia, Berlin 2021. ISBN 9783753155821 
  • Gbadagesin, Segun. Filosofia africană: filozofia tradițională yoruba și realitățile africane contemporane (New York: Peter Lang, 1999).
  • Gleason, Judith. Oya, în Lauda unei zeițe africane (Harper Collins, 1992).
  • Griaule, Marcel; Dietterlen, Germaine. Le Mythe Cosmogonique (Paris: Institut d'Ethnologie, 1965).
  • Idowu, Bolaji , God in Yoruba Belief (Plainview: Original Publications, rev. Și ed. Extinsă, 1995)
  • LaGamma, Alisa (2000). Artă și oracol: artă africană și ritualuri de divinație . New York: Muzeul Metropolitan de Artă. ISBN 978-0-87099-933-8Arhivat din original la 10.05.2013.
  • Lugira, Aloysius Muzzanganda. Religie tradițională africană . Editura Infobase, 2009.
  • Mbiti, John African Religions and Philosophy (1969) Seria African Writers , Heinemann ISBN 0-435-89591-5 
  • Opoku, Kofi Asare (1978). Religia tradițională din Africa de Vest Kofi Asare Opoku | Editor: FEP International Private Limited. ASIN: B0000EE0IT
  • Parrinder, Geoffrey . Religia tradițională africană , ediția a treia. (Londra: Sheldon Press, 1974). ISBN 0-85969-014-8 pbk. 
  • Parrinder, Geoffrey. „Religia tradițională”, în Trei religii din Africa , ed. A doua. (Londra: Sheldon Press, 1976, ISBN 0-85969-096-2 ), p. [15-96]. 
  • Peavy, D., (2009). "Kings, Magic & Medicine". Raleigh, NC: SI.
  • Peavy, D., (2016). Monarhia Beninului, Olokun și Iha Ominigbon. Umewaen: Journal of Benin & Edoid Studies: Osweego, NY.
  • Popoola, S. Solagbade. Ikunle Abiyamo: Pe Bine Knees am născut (2007 Asefin Media Publication)
  • Soyinka, Wole , Myth, Literature and the African World (Cambridge University Press, 1976).
  • Alice Werner, Mituri și legende ale bantuilor (1933). Disponibil online la sacred-texts.com
  • Umeasigbu, Rems Nna. The Way We Trived: Ibo Customs and Stories (Londra: Heinemann, 1969).

Linkuri externe editați ]

https://en.wikipedia.org/wiki/Traditional_African_religions


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Paraşutarea

  https://www.scurte-povestiri.com/para351utarea-macircntuire-prin-har-f259r259-fapte.html Paraşutarea                                      ...